Domowe zabawy z wodą w roli głównej cz.II

Zabawy „na sucho”

Zabawy angażujące małą i dużą motorykę, doskonalące techniki wdechów i wydechów do wody przeplatane z ćwiczeniami rozbudzającymi wszystkie zmysły u dzieci.

1.„Co pływa ? Co tonie? Będziemy potrzebowali, dużej miski / miednicy / wanny oraz przedmiotów o różnej fakturze, gęstości i wielkości, mogą to być m.in.: korki, kamyczki, piłeczki, sztućce, słomki, puste opakowania, pełne opakowania, plastikowe kubeczki  oraz wszystko, co można zmoczyć i znajdziecie pod ręką. Przedmioty wkładamy do oddzielnej miski i pozwalamy dzieciom na sprawdzanie co unosi się na tafli wody, co tonie. Przy tym doświadczeniu możecie wspólnie podzielić elementy i wysnuć wnioski.

2.„Wiatr w żagle” Wypełniamy naczynie / miskę / wannę wodą, wrzucamy do niej piłeczkę. Możemy wręczyć dziecku słomkę lub odpuścić temat słomkowy i użyć jedynie siły wydechu. Za pomocą dmuchnięć przesuwamy piłeczkę na tafli wody. Zadania dla dzieci:

->„Wyścigi piłeczek” dmuchamy na piłkę lub używając do tego słomki.

->„Rozbitek na morzu” – przeprowadzamy piłeczkę z jednego brzegu do drugiego.

->„Motorówka” dmuchamy szybko / wolno, mocno / lekko, płyniemy prosto / robimy zakręty lub omijamy przeszkody.

3.„Wyścigi żaglówek” Napełniamy miednice lub wannę wodą, składamy z papieru lub gazety łódeczkę i kładziemy ją na wodę. Za pomocą dmuchania lub przy użyciu słomki kierujemy łódki w wybrane miejsce, możemy również wprowadzić odrobinę rywalizacji i wyznaczyć linie startu oraz mety do wyścigów na wodzie. Rodzaje żaglówek:

->„Papierowe łodzie” opisane powyżej.

->„Mini łódeczki” podstawą jest korek / zakrętka lub połówka skorupki orzecha włoskiego, plastelina do wzmocnienia konstrukcji, wykałaczka służąca jako maszt i wycięty z papieru żagiel.

->„Łódki naturalnie” podstawą naszej łodzi mogą być różne wycięte z okrągłych owoców skórki (wydrążony arbuz, melon, mandarynka, pomarańcza) z przypiętą wykałaczką lub kredka służącą za maszt oraz wyciętym z papieru / serwetki żaglem.

4.„Kolorowy zawrót głowy” Na stole rozkładamy kilka kubeczków napełnionych wodą oraz farby plakatowe, moczymy pędzle w poszczególnych farbach, wkładamy pędzel do kubeczka i zabarwiamy wodę, następnie łączymy kolory tak, aby woda w kubeczkach zmieniała swoją barwę.

->Ciekawym pomysłem na wykorzystanie kolorowej wody jest dodanie do niej płynu do naczyń i za pomocą włożonej do roztworu słomki napełnianie przestrzeni powietrzem – dmuchanie w wodę przy użyciu słomki. Powstaną kolorowe bąbelki

5.„Poszukiwacze skarbów / zabawa lodowa”  Będziemy potrzebowali pojemnika, do którego włożymy gumowe zabawki, resoraki, piłeczki oraz to, co będziemy uważali za ciekawe. Nasz zbiór zalewamy wodą i ostawiamy do zamrażalnika na jedną godzinę. Po wyjęciu pudełka z zamrażarki ocieplamy brzegi, wyjmujemy zamrożoną bryłkę z zatopionymi zabawkami, odkładamy ją na bawełnianą ścierkę (zabezpieczając powierzchnię pod spodem) i dajemy dzieciom przyrządy do odkrywania zatopionych w bryle skarbów, mogą to być drewniane młoteczki, dłutka, a jeżeli nie macie ich w domu pod ręką to możecie zastąpić je no drewnianym nożykiem do masła, drewnianą podpórką do drzwi lub kamykami.

6.„Wykopaliska / zabawa lodowa” Do tej zabawy będziemy potrzebowali balonów, gumowych figurek dinozaurów lub dowolnie wybranej zabawki, wodę i zamrażalnik. Do balonów wkładamy figurki, zalewamy je wodą, następnie szczelnie zawiązujemy balony i wkładamy je do zamrażalnika (najlepiej w oddzielnym pudełku). Po upływie około godziny wyjmujemy zamrożone bryłki, ściągamy balonową obwódkę i wkładamy do pojemnika. Za pomocą młoteczków dzieci będą mogły „wykuć” zanurzone w lodzie figurki. Tutaj możecie użyć wody przegotowanej, aby bryłka lodu była przeźroczysta, lub wody z kranu co spowoduje, że zamarznięta bryłka będzie bardziej „mleczna”.

7.„Budowanie statków” W domowych warunkach możecie wyczarować coś z niczego (oczywiście z pozoru). Wystarczą Wam kartony, butelki, plastikowe opakowania po różnych produktach np. lodach czy serkach. Do tego dokładamy wszystko to, na co macie ochotę: guziki, balony, włóczkę, pocięte materiały czy plastelinę, wykańczamy to  flamastrami lub markerami na wzór statków, żaglówek, motorówek, łodzi podwodnych, promu i wkładamy do miednic lub wanny. Żeby łodzie nabrały prędkości możecie włożyć słomki do wody i odpalić silniki z bąblami. Tak o to powstaje domowy port. Możecie również wybrać opcję z pasażerami na łodzi, tutaj wystarczy zaprosić swoich ulubionych kompanów zabawy takich jak ludziki lego, Barbie czy stworki z Kinder niespodzianki i załoga gotowa!

Dobrej zabawy!

Julia Małek / Mania Pływania