Niemowlę podczas kąpieli
Przedstawiliśmy już wiele zabaw dla dzieci podczas codziennych kąpieli. A jak jest z wodnymi zabawami u niemowląt? Zabawy w wodzie stymulują rozwój ruchowy, stanowią wszechstronną gimnastykę dla mięśni i stawów, dostarczają nowych wrażeń i doskonale przygotowują do zajęć na basenie.
Dla dzieci poniżej 3 miesiąca, kąpiele powinny odbywać się w jak najspokojniejszej, komfortowej i przyjaznej atmosferze. To doskonały czas na obserwację dzieci i pozwalanie im na odkrywanie swojego ciała naturalnym środowisku. To dobry czas na oswajanie dziecka z wodą w nieco innym otoczeniu niż do tej pory – przez ostatnie 9 miesięcy miało dużo wspólnego z wodą jednak w nieco innych okolicznościach.
Już od 3 miesiąca możemy wprowadzać bardziej złożone ćwiczenia oraz zabawy. Co to znaczy? Bez wątpienia już sama woda daje dzieciom ogromne pole do zabawy i harmonijnego rozwoju. Nie dość, że można w niej bez większego problemu „kopać” nóżkami i „chlapać” na wszystkie strony świata, jest też doskonałym narzędziem do rozluźniania mięśni, masowania brzuszka i relaksu.
Jakie ćwiczenia i zabawy proponujemy?

I. Oswajanie z wodą na buzi i głowie

  • Dla dzieci, które jeszcze nie siedzą:
    PLECY przytrzymujemy główkę dziecka kiedy leży na plecach i pozwalamy, aby woda sięgała policzków i kącików oczu a uszy były zanurzon , pracujemy w ten sposób nad odprężeniem całego ciała i dajemy duże pole manewru.
    BRZUCH chwytamy dziecko pod pachami asekurując i podtrzymując bródkę lub opierając dziecko na swoim przedramieniu, tak aby miało możliwość swobodnych ruchów ramionami oraz nogami. Wprowadzamy polewanie po ramionach, policzkach, uszach oraz głowie. Pamiętając, że strumień wody kierujemy od tyłu do przodu i od dołu do góry, aby w początkowych fazach przygotować dziecko do interakcji z wodą. Następnie możemy wprowadzać polewanie po głowie na sygnał, który pozostaje niezmienny przy każdym tego rodzaju ćwiczeniu np. Raz, dwa, trzy! lub Raz, dwa, trzy – nurek.
  • Dla dzieci siedzących oraz raczkujących
    Na początku możemy używać własnych dłoni, kubeczków, konewek, miseczek i wiaderek. Możemy zacząć od polewania zabawek oraz części ciała, a następnie przejść do polewania okolic buzi, uszu i główki dziecka. Doskonałym rozwiązaniem będzie pokaz rodzica polewającego siebie i zachęta dziecka do samodzielnego polewania swojej głowy.

II. Praca rąk / koordynacja oko ręka

  • Dla dzieci, które ćwiczą chwyt (jeszcze nie siedzą)
    W leżeniu na plecach (przytrzymujemy główkę dziecka kiedy leży na plecach i pozwalamy, aby woda sięgała policzków i kącików oczu a uszy były zanurzone) Najlepszą zabawką mogą okazać się własne rączki, stopy oraz obraz twarzy rodzica. Starajmy się nie dokładać im wiele zabawek, pozwólmy na odkrywanie struktury wody, granic własnego ciała. Po pewnym czasie możemy wprowadzać proste zabawki o wyrazistym kształcie nakłaniające do wyciągnięcia rączek i wzmacnianiu obręczy barkowej. Dzieci mogą przy tym leżeć na plecach i wpatrywać się w cel (ćwiczyć skupienie uwagi) oraz „wyciąganie” rączek do przedmiotu, zabawki powinny być łatwe do chwytania.
    BRZUCH chwytamy dziecko pod pachami asekurując i podtrzymując bródkę lub opierając dziecko na swoim przedramieniu, tak aby miało możliwość swobodnych ruchów ramionami. Pokazujemy bąbelki, chlapiemy o wodę własną dłonią, chwytamy delikatnie rączkę dziecka i delikatnie dotykamy nią o taflę wody a następnie przechodzimy do bardziej energicznych ruchów . Dla dzieci, które skupiają wzrok na przedmiocie do zwiększenia aktywizacji obręczy barkowej możemy użyć zabawki wrzuconej na taflę wody w zasięgu wzroku dziecka, tak aby mogło do niej sięgać i wchodzić w interakcję z wodą.
  • Dla dzieci, które swobodnie chwytają zabawki (stabilnie siedzą i raczkują)
    „ Karuzela:” Dziecko w leżeniu na plecach stara się chwycić zabawkę zawieszoną nad nim lub trzymaną przez rodzica, rodzic opowiada o zabawce, podnosi ją, opuszcza i kręci w powietrzu. Zwracamy przy tym uwagę na zanurzenie uszu.
    „chlap chlap” Dziecko siedząc chlapie rączkami o tafle wody
    „Rzuć i złap” Dziecko rzuca zabawkę na wodę i chwyta ją
    „Rzuć do celu” Dziecko wrzuca zabawkę lub piłeczkę do wyznaczonego celu, jakim jest wiaderko, lub miska.
    “Złap bańkę” Podczas kąpieli świetnie sprawdzą się również bańki mydlane, które umilą czas wodnych harców nieco starszym dzieciom.
    “Złap wodę” Form tej zabawy jest wiele, dzieci mogą łapać wodę wylewaną z kubeczka, konewki lub chwytać strumień płynący z kranu czy słuchawki.

III. Praca nóg / koordynacja ruchowa

  • Dla dzieci, które jeszcze nie siedzą:
    PLECY w leżeniu na plecach (z podtrzymaniem główki) rozluźniamy nogi za pomocą głaskania, rozgrzewamy je ćwiczeniami typu “rowerek” ; “kółeczka” symetrycznie na każdą stronę. Dotykamy stóp i polewamy nóżki strumieniem wody, aby pobudzić nogi do spontanicznej pracy.
    BRZUCH chwytamy dziecko pod pachami asekurując i podtrzymując bródkę lub opierając dziecko na swoim przedramieniu, tak aby miało możliwość swobodnych ruchów nogami. Dotykamy stóp, polewamy je strumieniem wody. Możemy również dodać kierowanie strumienia wody w okolice głowy, często przy polewaniu główki w leżeniu na brzuchu dzieci samodzielnie wykonują „kopnięcia”.
  • Dla dzieci siedzących oraz raczkujących
    „ Kopanie piłki” Do wanny lub wanienki wkładamy dmuchaną, lub piankową piłę, dziecko ma za zadanie kopać piłeczkę nogami. Przy młodszych dzieciach możemy najpierw dotknąć piłką stopy, aby rozpoczęły pracę, starsze bez wątpienia rozpoczną kopanie. Dla młodszych dzieci polecamy większe piłki o różnych fakturach, gąbczastą, gumową lub z kolcami. Dla starszaków dobrze sprawdza się zarówno małe i duże piłki (jedna, dwie lub kilka porozrzucanych po tafli wody)
    „ Balon” do wanienki lub wanny wkładamy średnio napompowany balon i pozwalamy dziecku na zapoznanie się z nim oraz swobodną zabawę. Balon możecie podrzucać, , kopać nóżkami, chlapać i oblewać.
    “Kop, kop, kop” wprowadzamy kopanie nóżkami na sygnał. Inną alternatywą tego ćwiczenia jest wspólne chlapanie nóżkami z rodzicem lub “kopanie” nóżkami w momencie kiedy rodzic chlapie rękami.

Pamiętajcie, że motywacja i kibicowanie to podstawa 😉

Kategorie: Artykuły